Ovocie a zelenina

Ovocie a zelenina sú dôležitou súčasťou nášho zdravého jedálnička, nakoľko obsahujú široký výber vitamínov, minerálov, vlákniny a iných fytozlúčenín, z ktorých môžeme mať úžitok. Niektoré z nich majú vysoký obsah vitamínu C, iné sú hlavne zdrojom draslíka a železa.

Na tomto webe nájdete komplexný prehľad ovocia a zeleniny s popisom, pôvodom, účinnými látkami, ich významom pre zdravie, receptom či zaujímavosťou.

Čo je to ovocie?

Ovocie sú jedlé plody alebo semená viacročných semenných rastlín, kríkov alebo stromov. Ovocie obvykle rozdeľujeme na: ovocie mierneho pásma, tropické a subtropické ovocie. Okrem konzumácie ho môžeme použiť ako dekoráciu, k dezertom, múčnikom, či miešaným nápojom.

Základné členenie ovocia

  • jadrové ovocie (jablko, hruška, duly, mišpule..)
  • kôstkové ovocie (čerešňa, višňa, sliva, slivka, marhuľa, broskyňa..)
  • bobuľové ovocie (jahoda, malina, čučoriedky, ríbezľa, egreš, hrozno..)
  • škrupinové (vlašské orechy, mandle, gaštany..)
  • citrusové plody (citróny, pomaranče, mandarínky..)
  • exotické ovocie (karambola, hurmikaki, liči..)

Čo je to zelenina?

Zelenina sú jedlé časti kultúrnych jednoročných alebo dvojročných rastlín, v niektorých prípadoch aj časti viacročných rastlín. V potrave je dôležitým zdrojom vitamínov, minerálov a vlákniny. Zelenina sa využíva aj ako korenie.

Základné členenie zeleniny

  • hlúbová zelenina (kapusta, kel, karfiol, kaleráb..)
  • koreňová zelenina (mrkva, petržlen, paštrnák, zeler..)
  • listová zelenina (šalát, špenát..)
  • cibuľová zelenina (cibuľa, pažítka, cesnak..)
  • plodová zelenina (paprika, tekvica, baklažán..)
  • strukoviny (fazuľa, hrach, šošovica..)
  • lahôdková zelenina (artičoky, špargľa..)

Konzumácia ovocia a zeleniny

Ovocie aj zeleninu môžeme konzumovať surovú, či tepelne upravenú. Je dôležité ju vopred poriadne umyť pod tečúcou vodou, hlavne citrusové ovocie, ktoré sa postrekuje. Pri tepelnej úprave zeleninu vkladáme do vriacej vody, skôr dusíme ako varíme a podľa možností použijeme zeleninový vývar. Môžeme ju pridávať do šalátov alebo ako prílohu k jedlu.

Spôsoby uchovávania a konzervovania ovocia a zeleniny

Najchutnejšie ovocie a zelenina je z vlastnej záhrady, prípadne BIO. Keďže ovocie ako aj zelenina podliehajú skaze, musíme ich starostlivo preberať a skladovať. Skladujeme ich v tmavých chladnejších priestoroch, pri vyššej vlhkosti. Je potrebné, aby miestnosť bolo možné vetrať. Okrem uskladnenia je možné aj inak ich zakonzervovať. Ovocie môžeme sušiť, zmrazovať, sterilizovať, pripravovať z nich kompóty či džemy. Dajú sa z nich robiť sirupy, šťavy, či pretlaky. Zeleninu väčšinou sterilizujeme, alebo ju zmrazujeme. Zmrazovanie je z hľadiska zachovania úžitkovej hodnoty tovaru najvhodnejším spôsobom konzervovania ovocia aj zeleniny. Zachováva sa tak chuť, farba a tým aj vitamíny.

<--
Kliknite na Páči sa mi to a staňte sa fanúšíkom stránky Vitamíny na tanieri sú mňam na Facebooku.