Avokádo

Avokádo

Popis

Plody avokáda sú svetlozelenej až čiernozelenej farby a na priamu konzumáciu sú najvhodnejšie mierne mäkké, tlaku poddávajúce sa kusy (tvrdšie plody treba nechať doma cca 2 dni "odležať"). Mäkšie plody avokáda treba skonzumovať ihneď, pretože toto ovocie sa rýchlo kazí. Odborníci odporúčajú zaradiť avokádo do jedálneho lístka ako jeho pevnú súčasť.

Pôvod

Toto ovocie pochádza z južnej Ameriky. Hrobové nálezy z Mexika vyvolali domnienky, že avokádo sa tam pestovalo už pred 9 000 rokmi. Avokádo, patriace do čeľade vavrínovitých, sa od objavenia v 15. storočí šírilo iba veľmi pomaly.

Iné názvy

hruškovec americký, persea americana (lat), avocado (en,de)

Nutričné hodnoty

Jedno stredne veľké avokádo obsahuje: 4.02g bielkovín, 322 kalórií a 13.5g vlákniny.

Minerály:
Draslík - 975mg
Fosfor - 105 mg
Horčík - 58mg
Mangán - 0.285mg
Meď - 0.382mg
Selén - 0.8µg
Sodík - 14 mg
Vápnik - 24mg
Zinok - 1.29mg
Železo - 1.11mg
    Vitamíny:
Kyselina listová - 163µg
Kyselina pantoténová - 2.792mg
Niacín - 3.493mg
Vitamín A - 293 IU
Vitamín C - 20.1mg
Vitamín B1 (tiamín) - 0.135mg
Vitamín B2 (riboflavín) - 0.261mg
Vitamín B6 - 0.517mg
Vitamín E - 4.16mg
Vitamín K - 42.2µg

Ďalšie účinné látky

Avokádo je jediným plodom (okrem olív a orechov) obsahujúcim veľké množstvo tuku – až 20%!

Význam pre zdravie

Vďaka vysokej koncentrácii špeciálneho druhu sacharidu (manoheptulózy), pomáha avokádo (pri pravidelnej konzumácii) znižovať v krvi obsah cukru, zabezpečujúc zároveň potrebnú výživu nervových a mozgových buniek, ktoré vyžadujú prívod energie z glukózy. Zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu a mierne znižuje hladinu mastných triglyceridov.

Význam pri chudnutí

Obsahuje omega-6 mastné kyseliny, ktoré vyrovnávajú hladinu cukru v krvi a dokážu zabrániť pocitom hladu.

Zaujímavosť

Keďže pri zvýšenej hladine inzulínu (čo je bežný stav pri nadváhe) dochádza k blokovaniu spaľovania tukových zásob, väčšina diétnych snáh neprináša žiadny viditeľný úspech. V takomto prípade je avokádo dobrou "diétnou pomôckou", pretože látky, ktoré obsahuje, prispievajú k znižovaniu hladiny inzulínu v krvi, a tým aj ľahšiemu odbúravaniu tukových zásob organizmu.

Recept

Avokádový šalát

Ingrediencie:
2 zrelé avokáda, trochu šalátu z čakanky, citrónová šťava, 200 g šampiňónov, 2 vajcia natvrdo, 100 g tvrdého syra, 6 polievkových lyžíc estragónového octu, 6 polievkových lyžíc oleja, soľ, cukor, biele korenie

Čakanku pokrájame na 2 cm rezance. Avokádo rozpolíme, odkôstkujeme, olúpeme a naprieč pokrájame na tenké rezy, šampiňóny na jemné plátky, vajcia a syr na malé plátky. Urobíme octový dressing, avokádo, šampiňóny a vajcia doň krátko ponoríme a ihneď servírujeme v miske s ostatnými prísadami.